در اینجا به چند نکته در مورد خرید اینترنتی اشاره می کنیم:

این نکات ارائه به اشخاص در زمان خرید اینترنتی کمک می کند تا به راحتی و با امنیت اقدام به خرید اینترنتی نمایند.

اولین قسمتی که باید در هر سایت مورد بررسی قرار بگیرد, نماد اعتماد الکترونیک, است. این نماد در پایین سایت ها قرار می گیرید تا از نظر قانونی فعالیت آن ها مورد تایید قرار بگیرد. خریداران باید در فهرست وب سایت های مورد تایید جستجو کرده، تا صحت(نماد اعتماد الکترونیکی) که در پایین سایت ها می بینند، اطمینان حاصل کنند زیرا ممکن است سود جویان به طور جعلی آن را در بالای سایت خود قرار دهند تا بتوانند اعتماد خریدارن را جلب کنند اما این نماد قابل شناسایی است به این صورت که می توان روی آن کلیک کرده و صحفه ای باز می شود، که شناسنامه نماد الکترونیکی فروشگاه را به شما نشان خواهد داد.

۱-فروشنده که از آن خرید را انجام می دهیم بشناسیم

قبل از خرید، آدرس و شماره تلفن فروشنده اینترنتی را بررسی کنید و در مورد صحت آدرس و شماره تلفن اطمینان حاصل نمایید. بدین طریق اگر بعدا به مشکلی برخورد کنید، این آدرس و شماره تماس به شما کمک کرده و می توانید به آن مراجعه کنید.

۲-مشخصات کالای که قصد خرید آن را دارید، بشناسید

شرایط و ویژگی های کالای مورد نظر را که فروشنده در سایت قرار داده است را به دقت مطالعه کنید حتی اگر این کار کسل کننده است.

شرایط و ویژگی های قرار گرفته در سایت را به دقت مطالعه کنید. آیا در صورت راضی نبودن از محصول خریداری شده امکان برگرداندن و دریافت هزینه است؟ تمام اطلاعات که مربوط به این معامله است که شامل تمامی نامه های الکترونیک ارسالی به فروشنده و دریافتی از فروشنده است را ثبت و ذخیره کنید.

از مراکزی که می شناسید و به آنها اعتماد دارید، کارتهای هدیه تهیه کنید. زیرا امکان دارد، این فروشگاه ها که به صورت حراجی کار می کنند کارتها تقلبی را به فروش برسانند.

۳-اطلاعات شخصی خود را حفاظت کنید

اطلاعات کارت اعتباری خود را برای خرید محصولات، یک شغل و یا اجاره یک محل در اختیار شخصی که نمیشناسید، قرار ندهید.

از طریق پست الکترونیک اطلاعات کارت اعتباری خود را ارسال نکنید.ایمیل روش مطمئنی برا ارسال اطلاعات شخصی از قبیل شماره حساب بانکی و کارت اعتباری نیست.

لینک های که در نامه های الکترونیک موجود است معتبر نیستند بر روی آنها کلیک نکنید.شرکت های قانونی اطلاعات مالی شما از طریق نامه الکترونیک و یا پیام های پاپ آپ در خواست نمی کنند.

۴-اطلاعات دقیق کالای خریداری شده

شما با دانستن نام کالا و شماره مدل، می توانید ویژگی های این کالا را با کالا های مشابه مقایسه کنید. بعضی از بازرگان ها، نه همه آنها، امسال هزینه بایت خرید کالا پرداخت نمیکنند. هزینه ارسال کالا را هم باید در مجموع هزینه ها در نظر گرفت.

۵-آیا خرید خود را از طریق شبکه WiFi عمومی(شبکه ای که رمز ندارد) انجام می دهید؟

نقاط دسترسی WiFi عمومی قابل اعتماد نیستند. تا زمانی که از امنیت نقطه دسترسی اطمینان کافی ندارید، اطلاعات حساس خود مانند شماره حساب بانکی و کارت اعتباری را ارسال نکنید.

۶-هزینه ها را از طریق کارت اعتباری پرداخت کنید

ارسال پول از طریق سیستم مخابراتی همانند ارسال وجه نقد، دارای ریسک است، اگر یکبار ارسال شود، دیگر ارسال شده است.شما نمیتوانید آن را برگردانید.

۷-حساب های مالی خود را روزانه بررسی کنید

به صورت مستمر و روزانه حساب های خود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام برداشت های پول از حساب طبق نظر خودتان صورت گرفته است.

در صورت بروز مشکل راه حل عاقلانه، پیگیری و رفع مشکل است. اگر با گفتگو با مسئولان فروشگاه اینترنتی مورد نظر به نتیجه نرسیدید می توان با شکایت و پیگیری از طریق مراجع قانونی به نتیجه رسید. که در این رابطه دو راه پیشنهاد می شود:

۱-از فروشگاه های اینترنتی دارای مجوز نماد الکترونیی(e-Namad) شکایت کنید

این نماد اعتماد الکترونیکی توسط ارگان های رسمی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت های دارای صلاحیت اعطاء می شود. با این نماد، کاربران با اطمینان خاطر از درگاه های اینترنتی اقدام به خرید می کنند.

اگر در خرید اینترنتی از این سایت های دارای مجوز نماد اعتماد الکترونیک دچار مشکل شدید، کافی است به صفحه ثبت شکایت از نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کنیم

http://www.enamad.ir/SSLPage.aspx?page=Opinions.aspx

۲-گزارش تخلف به پلیس فتا

اگر در خرید اینترنتی با مشکل مواجه شدید و فروشگاه اینترنتی پاسخگو به پیگیری شما نبود می توانید به پلیس فتا(پلیس فضای تبادل اطلاعات)، اعلام شکایت کنید.

برای اینکار می توانید به صفحه گزارش تخلف فروشگاه های اینترنتی مراجعه کنید.